Powered By Blogger

lördag 5 augusti 2017

Hårdrockare är i regel snälla personer

Jag skrev för några dagar sedan om en festival (bekostad av kommunen) där män inte är välkomna för att kvinnor ska slippa bli tafsade på och utsatta för sexuella övergrepp.
På de flesta hårdrocksfestivaler har de inte alls dessa problem i samma utsträckning som andra festivaler. Lite konstigt kan man ju tycka då det är den musikgenre som oftast har anklagats för sexism, skev kvinnosyn etcetera genom åren.

En del hävdar att det är för att hårdrocksfestivaler som Sweden Rock Festival har en lite äldre publik än de andra festivalerna, men jag tror inte det har med det att göra. Det är även många kvinnor som åker till dessa, men de klarar sig från trakasserier och det är faktiskt även många yngre festivalbesökare på Sweden Rock Festival.
Jag var själv där som yngre tillsammans med tjejkompisar i 16--18-årsåldern som gick helt ensamma runt på festivalområdet väldigt lättklädda utan att någon överhuvudtaget försökte tafsa eller komma med skamliga förslag. Det är även mindre bråk överlag där trots att det dricks och sups väldigt väldigt friskt. När jag var på Sweden Rock Festival senast för x antal år sedan höll till och med medlemmar ur Bandidos och Hells Angels sams. De ville väl inte ha 20000 arga hårdrockare, som bara ville har roligt och trevligt, på sig.

En anledning till att sådan skit inte finns där i samma utsträckning är för att folk på sådana festivaler är där för just musikens skull.
Till skillnad från alla dessa blandfestivaler som drar horder av folk som kanske bara vill se ett band och sedan inte bryr sig ett skit om musiken utan istället åker dit för att festa, kröka och göka plus att de även då lockar dit en massa idioter utan folkvett.


Jag 2002, första gången jag var på Sweden Rock Festival.
Den enda i min kamratkrets som utsattes för tafsande var jag .
bl a en vakt som passade på att smeka mig mellan benen
när han kroppsvisiterade mig vid ingången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar